Colloquium "Verantwoord consumentenkrediet : doel bereikt ?"

Colloquium "Verantwoord consumentenkrediet : doel bereikt ?"

Gebeurt het verstrekken van consumentenkrediet tegenwoordig op een meer verantwoorde manier?  

Om deze vraag te beantwoorden heeft het Observatorium Krediet en Schuldenlast de markt voor consumentenkrediet de afgelopen 10 jaar en de veranderingen in de wetgeving op het gebied van consumentenbescherming geanalyseerd.

De resultaten van deze studie werden op ons colloquium gedeeld.  Het was ook de gelegenheid om de standpunten van de verschillende bij het consumentenkrediet betrokken partijen (kredietverstrekkers, consumentenverenigingen, de overheid, advocaten, vrederechters, onderzoekers, enz.) aan bod te laten komen en met elkaar te confronteren in het licht van de evoluties die het consumentenkrediet heeft ondergaan.  

De conferentie was ook de kans om de hervorming van de Europese richtlijn inzake consumentenkrediet te bespreken, die op 12 september 2023 door het Europees Parlement werd goedgekeurd. We gingen ook na wat de impact ervan is op de markt voor consumentenkrediet in België, gelet op de opkomst van 'nieuwe' producten, zoals Buy-Now-Pay-Later, krediet van minder dan 200 euro en participatief krediet.

Tijdens het colloquium kwamen vier thema's aan bod: 

  • Thema 1: Uiteenzetting over de definitie van verantwoord krediet, met een filosofische reflectie op de verantwoordelijkheid van de kredietverstrekker en de consument.
  • Thema 2: Terugblik op de evolutie van de markt voor consumentenkrediet de voorbije tien jaar (aantal kredietverstrekkers, aantal overeenkomsten, kredietbedragen, wanbetalingen en uitstaande bedragen), waarbij we dieper ingaan op bepaalde vormen van krediet (sociale leningen, groene leningen, hergroepering van krediet) en producten die niet onder de huidige Europese richtlijn voor consumentenkrediet vallen (koop-nu-betaal-later, participatief krediet, private lease).
  • Thema 3: De evolutie van de wetgeving inzake consumentenkrediet in België en hoe die 'meer verantwoord' is geworden. We kwamen ook terug op juridische oplossingen waarover de kredietverstrekker beschikt als de consument in gebreke blijft. We laten verschillende actoren aan het woord over veranderingen in hun praktijken (FOD Economie, vrederechter, kredietverstrekker, consumentenvereniging, schuldbemiddelaar).
  • Thema 4: Reflectie over het probleem van kredietuitsluiting in België en hoe meer verantwoord krediet deze uitsluiting kan versterken.

Documenten